ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ NEDİR?
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ NASIL UYGULANIR?
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ OLUMSUZ YÖNLERİ?
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ OLUMLU YÖNLERİ?
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ ÖRNEĞİ
Örnek Olay Yöntemi Nedir?
Örnek olay yöntemi gerçek günlük hayattaki problemleri
dersle bağdaştıran bir yöntemdir. Öğrencilerin gerçek ya da hayali olan bir
konuya veya bir probleme aktif olarak katılımlarını gerektirir, bu yöntemde
öğrenciler olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir metin veya rapor
üzerinde çalışarak olayı öğrenir, verileri analiz eder ve sorunu değerlendirir.
Tartışarak olayın çözümüne yönelik soruları cevaplandırmaya çalışır ve öneriler
getirirler (Çakmak, 2013: 41).
Örnek Olay Yönteminin Olumlu Yönleri
Bu yöntemin en
önemli avantajlarından biri, öğrencilerin gerçek problemleri uzman öğretmen
perspektifinden ele almaları ve çözmeleri için imkân sunması ve bu çözüm
aşamasında karar verirken başkalarının da görüşlerini alma ve verdikleri
kararları güvenli bir ortamda değerlendirme şanslarının olmasıdır.
Örnek Olayla Elde
Edilen Kazanımlar Şunlardır:
·
Bilgi Kazandırma
·
Beceri Elde Etme
·
Beceri Geliştirme
·
Tutum ve Farkındalık Oluşturma, Şahin, S.
Atasoy, B. Ve Somyürek, S. (2010).
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN OLUMSUZ YÖNLERİ
Anlatılmak istenen
konuya, probleme veya olaya tam olarak uyan bir örnek olay yazmak zor olabilir.
Birleştirilmiş sınıflarda uygulanması zordur. Uzun zaman
alır. Öğretmenin grup liderliği yapamayacağı durumlarda olayın
bir yardımcıya ihtiyaç duyulur. Tüm öğrenciler katılım göstermeyebilirler.
Öğrenciler yeterli düzeyde bilgi, beceri ve ön bilgilere sahip değilse yöntemin
öğrenme-öğretme hedeflerini gerçekleştirmesi mümkün değildir. Yöntemin
uygulanması esnasında bazı öğrenciler çekingen durabilir. Sınıfı kontrol
etmede, tartışmaları yönetmede ve değerlendirmede zorlukla karşılaşılabilir.
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN SOSYAL BİLGİLER KAZANIMINA UGULANMASI
Örnek olay
yönteminin uygulama sürecini, SB.4.2.2. kodlu kazanımın
içeriğiyle alakalı örnek bir metin üzerinden yapacağım. Kendim yazdığım bu
metinde “kültür ve miras” adlı konuyla alakalı içerik bulunuyor. Sosyal
bilgiler programından seçtiğim kazanıma ve örnek olay yönteminin işlevine uygun
tartışma soruları ve etkinlikler hazırlayarak öğrencilerin bu kazanımı örnek
olay yöntemiyle öğrenmelerini sağlayacağım. Öğrenciler metni okumadan önceki
soruları cevaplayarak günlük hayattan sahip oldukları ön bilgilerle konuyu
tartışırlar. Soruları cevaplayıp tartıştıktan sonra örnek metni okuyup
öğrendikleri yeni ve eski bilgileri sentezleyip sonraki sorular üzerinden
tartışarak konuyu analiz ederek öğrenirler.
KAZANIM:
KÜLTÜR ve MİRAS
SB.4.2.2.
Ailesi
ve çevresindeki millî kültürü yansıtan ögeleri araştırarak örnekler verir.
Yakın çevresinde yer alan bir müze, cami, türbe, köprü, medrese, kervansaray
gibi tarihî bir mekân gezisi ya da sözlü tarih veya yerel tarih çalışmaları
yapılır alınır.
Metin Öncesi
Sorular
Ø Evinizde
millî kültürümüzü yansıttığını düşündüğünüz eserler veya eşyalar var mıdır?
Varsa bunlar nelerdir?
Ø Evinizde
aile büyüklerinizden kalmış, değer verdiğiniz ve özenle korumaya çalıştığınız
nesneler var mı? Bunlar sandık, saat, madalya, giysi, lamba, masa, sandalye,
yüzük, kemer, başlık gibi eşyalar olabilir. Bu eşyaların fotoğraflarını çekip
birer kartpostal hazırlayın.
Ø Çocuklar,
ailenizde ve çevrenizde bayramlar nasıl kutlanıyor? Bayramlarımız dışında millî kültürümüzü
yansıtan kutlama ve törenlere başka hangi örnekleri verebilirsiniz?
Arkadaşlar şimdi konumuzla ilgili bir metni okuyalım.
ÖRNEK METİN
Mehmet
okulun düzenlediği bir gezi etkinliğine adını yazdırır. Öğrenciler arasında
yapılan kura sonucunda geziye katılma hakkı kazanan Mehmet buna çok sevinir.
Çünkü yapılacak olan gezi Batman'a bağlı olan, iki yakasını Dicle'nin
ayırdığı tarihi bir ilçe olan Hasankeyf’tir. Geziden sonraki gün tarih dersi
olan Mehmet’in o günkü konusu Uygarlıklar Tarihidir. Mehmet’in öğretmeni
Mezopotamya bölgesindeki uyarlıkları anlatırken Mezopotamya bölgesine değinir.
Tam o sırada «arkadaşlar aranızda Hasankeyf gezisine katılan oldu mu?» Diye sorar. Mehmet hemen parmak kaldırır ve
evet der. Hocası ona “Mehmet söyle bakalım Hasankeyf’te hangi tarihi mekanları
gezdin oranın tarihi hakkında yeni şeyler öğrendin mi, bizimle paylaşır mısın?
Diye sorar. Mehmet anlatmaya başlar. Hocam Hasankeyf’in tarihi çok eskiye dayanıyor
birçok tarihi mekân barındırıyor. Kalkerli yapısı
nedeniyle kayalık tepelerde ve derin kanyonlarda, doğanın ve insanların
oluşturduğu ve sayısı binlerce olan "Hasankeyf Mağaraları", Roma
döneminden kalma Hasankeyf kalesi Köprüsüne girişte soldaki tepe üzerinde
bulunan ve İslam ordularının Hasankeyf' i kuşatması sırasında hayatını kaybeden
İmam Abdullah için yapılmış İmam Abdullah Türbesi, Artuklular tarafından
yapıldığı düşünülen ve günümüze kadar önemli kısmı yıkılan Hasankeyf Dicle
Köprüsü ve sayamadığım bir sürü kültürel eser vardı. Ama orda ilgimi çeken bir
şeye rastladım iş makineleriyle bazı mağara ve oyuklar yıkılıyor ve bazı
yapılar taşınıyordu. Buna çok şaşırdım biraz araştırdıktan sonra oradaki çalışmaların
Ilısu Barajının
için yapılan tahliye çalışmaları olduğunu öğrendim. Bu çalışmalar çok kafamı
karıştırdı çünkü siz daha önce tarihi değerlerimize sahip çıkmamızı söylemiştiniz.
Öğretmen Mehmet’e evet tarihi değerlerimizi daima korumalıyız. Ancak bazen
ekonomik ve bazı idari faaliyetler buna engel olabilir. Deyip konuya devam eder.
Metin Sonrası SORULAR
Ø Sizce
metindeki kahramanımızın yerinde siz olsaydınız gördükleri ile ilgili ne
düşünürdünüz?
Ø Peki
siz ülkemizdeki tarihî önemi olan mimari yapılar veya tarihî mekânlardan
hangilerini gezip görmek istersiniz?
Ø Çevrenizde
gördüğünüz ve etnografya müzelerinde sergilenmesi gerektiğini düşündüğünüz
nesnelere hangi örnekleri verebilirsiniz?
KAYNAKÇA
1. Çakmak,
Z. (2013). Sekizinci Sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersinde Örnek Olay
Yöntemiyle Öğretimin Öğrenme Düzeyine ve Kalıcılığa Etkisi. (Doktora Tezi)
Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
2. Şahin,
S. Atasoy, B. Ve Somyürek, S. (2010). Öğretmen Eğitiminde Örnek Olay Yöntemi. Gaziantep
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, syf. 59-62
3. T.C
MİLİ EĞİTİM BAKANLIĞI SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI (İlkokul ve
Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar), (2018). ANKARA
Yorumlar
Yorum Gönder