ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ NEDİR?
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ NASIL UYGULANIR?
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ OLUMSUZ YÖNLERİ?
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ OLUMLU YÖNLERİ?


ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ ÖRNEĞİ



Örnek Olay Yöntemi Nedir?

 Örnek olay yöntemi gerçek günlük hayattaki problemleri
dersle bağdaştıran bir yöntemdir. Öğrencilerin gerçek ya da hayali olan bir konuya veya bir probleme aktif olarak katılımlarını gerektirir, bu yöntemde öğrenciler olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir metin veya rapor üzerinde çalışarak olayı öğrenir, verileri analiz eder ve sorunu değerlendirir. Tartışarak olayın çözümüne yönelik soruları cevaplandırmaya çalışır ve öneriler getirirler (Çakmak, 2013: 41).

Örnek Olay Yönteminin Olumlu Yönleri

Bu yöntemin en önemli avantajlarından biri, öğrencilerin gerçek problemleri uzman öğretmen perspektifinden ele almaları ve çözmeleri için imkân sunması ve bu çözüm aşamasında karar verirken başkalarının da görüşlerini alma ve verdikleri kararları güvenli bir ortamda değerlendirme şanslarının olmasıdır.

Örnek Olayla Elde Edilen Kazanımlar Şunlardır:

·         Bilgi Kazandırma

·         Beceri Elde Etme

·         Beceri Geliştirme

·         Tutum ve Farkındalık Oluşturma, Şahin, S. Atasoy, B. Ve Somyürek, S. (2010).

 

ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN OLUMSUZ YÖNLERİ

Anlatılmak istenen konuya, probleme veya olaya tam olarak uyan bir örnek olay yazmak zor olabilir. Birleştirilmiş sınıflarda uygulanması zordur. Uzun zaman alır.   Öğretmenin grup liderliği yapamayacağı durumlarda olayın bir yardımcıya ihtiyaç duyulur. Tüm öğrenciler katılım göstermeyebilirler. Öğrenciler yeterli düzeyde bilgi, beceri ve ön bilgilere sahip değilse yöntemin öğrenme-öğretme hedeflerini gerçekleştirmesi mümkün değildir.  Yöntemin uygulanması esnasında bazı öğrenciler çekingen durabilir. Sınıfı kontrol etmede, tartışmaları yönetmede ve değerlendirmede zorlukla karşılaşılabilir.

 

ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN SOSYAL BİLGİLER KAZANIMINA UGULANMASI

Örnek olay yönteminin uygulama sürecini, SB.4.2.2. kodlu kazanımın içeriğiyle alakalı örnek bir metin üzerinden yapacağım. Kendim yazdığım bu metinde “kültür ve miras” adlı konuyla alakalı içerik bulunuyor. Sosyal bilgiler programından seçtiğim kazanıma ve örnek olay yönteminin işlevine uygun tartışma soruları ve etkinlikler hazırlayarak öğrencilerin bu kazanımı örnek olay yöntemiyle öğrenmelerini sağlayacağım. Öğrenciler metni okumadan önceki soruları cevaplayarak günlük hayattan sahip oldukları ön bilgilerle konuyu tartışırlar. Soruları cevaplayıp tartıştıktan sonra örnek metni okuyup öğrendikleri yeni ve eski bilgileri sentezleyip sonraki sorular üzerinden tartışarak konuyu analiz ederek öğrenirler.

 

KAZANIM: KÜLTÜR ve MİRAS

 

SB.4.2.2. Ailesi ve çevresindeki millî kültürü yansıtan ögeleri araştırarak örnekler verir. Yakın çevresinde yer alan bir müze, cami, türbe, köprü, medrese, kervansaray gibi tarihî bir mekân gezisi ya da sözlü tarih veya yerel tarih çalışmaları yapılır alınır.

 

 

 

Metin Öncesi Sorular

Ø  Evinizde millî kültürümüzü yansıttığını düşündüğünüz eserler veya eşyalar var mıdır? Varsa bunlar nelerdir?

Ø  Evinizde aile büyüklerinizden kalmış, değer verdiğiniz ve özenle korumaya çalıştığınız nesneler var mı? Bunlar sandık, saat, madalya, giysi, lamba, masa, sandalye, yüzük, kemer, başlık gibi eşyalar olabilir. Bu eşyaların fotoğraflarını çekip birer kartpostal hazırlayın.

 

Ø  Çocuklar, ailenizde ve çevrenizde bayramlar nasıl kutlanıyor?  Bayramlarımız dışında millî kültürümüzü yansıtan kutlama ve törenlere başka hangi örnekleri verebilirsiniz?

 

 

 

 

 

Arkadaşlar şimdi konumuzla ilgili bir metni okuyalım.

 

ÖRNEK METİN

Mehmet okulun düzenlediği bir gezi etkinliğine adını yazdırır. Öğrenciler arasında yapılan kura sonucunda geziye katılma hakkı kazanan Mehmet buna çok sevinir. Çünkü yapılacak olan gezi Batman'a bağlı olan, iki yakasını Dicle'nin ayırdığı tarihi bir ilçe olan Hasankeyf’tir. Geziden sonraki gün tarih dersi olan Mehmet’in o günkü konusu Uygarlıklar Tarihidir. Mehmet’in öğretmeni Mezopotamya bölgesindeki uyarlıkları anlatırken Mezopotamya bölgesine değinir. Tam o sırada «arkadaşlar aranızda Hasankeyf gezisine katılan oldu mu?»  Diye sorar. Mehmet hemen parmak kaldırır ve evet der. Hocası ona “Mehmet söyle bakalım Hasankeyf’te hangi tarihi mekanları gezdin oranın tarihi hakkında yeni şeyler öğrendin mi, bizimle paylaşır mısın? Diye sorar. Mehmet anlatmaya başlar. Hocam Hasankeyf’in tarihi çok eskiye dayanıyor birçok tarihi mekân barındırıyor. Kalkerli yapısı nedeniyle kayalık tepelerde ve derin kanyonlarda, doğanın ve insanların oluşturduğu ve sayısı binlerce olan "Hasankeyf Mağaraları", Roma döneminden kalma Hasankeyf kalesi Köprüsüne girişte soldaki tepe üzerinde bulunan ve İslam ordularının Hasankeyf' i kuşatması sırasında hayatını kaybeden İmam Abdullah için yapılmış İmam Abdullah Türbesi, Artuklular tarafından yapıldığı düşünülen ve günümüze kadar önemli kısmı yıkılan Hasankeyf Dicle Köprüsü ve sayamadığım bir sürü kültürel eser vardı. Ama orda ilgimi çeken bir şeye rastladım iş makineleriyle bazı mağara ve oyuklar yıkılıyor ve bazı yapılar taşınıyordu. Buna çok şaşırdım biraz araştırdıktan sonra oradaki çalışmaların Ilısu Barajının için yapılan tahliye çalışmaları olduğunu öğrendim. Bu çalışmalar çok kafamı karıştırdı çünkü siz daha önce tarihi değerlerimize sahip çıkmamızı söylemiştiniz. Öğretmen Mehmet’e evet tarihi değerlerimizi daima korumalıyız. Ancak bazen ekonomik ve bazı idari faaliyetler buna engel olabilir. Deyip konuya devam eder.

 

Metin Sonrası SORULAR

 

Ø  Sizce metindeki kahramanımızın yerinde siz olsaydınız gördükleri ile ilgili ne düşünürdünüz?

Ø  Peki siz ülkemizdeki tarihî önemi olan mimari yapılar veya tarihî mekânlardan hangilerini gezip görmek istersiniz?

Ø  Çevrenizde gördüğünüz ve etnografya müzelerinde sergilenmesi gerektiğini düşündüğünüz nesnelere hangi örnekleri verebilirsiniz?

 

KAYNAKÇA

 

1.      Çakmak, Z. (2013). Sekizinci Sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersinde Örnek Olay Yöntemiyle Öğretimin Öğrenme Düzeyine ve Kalıcılığa Etkisi. (Doktora Tezi) Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü

 

2.      Şahin, S. Atasoy, B. Ve Somyürek, S. (2010). Öğretmen Eğitiminde Örnek Olay Yöntemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, syf. 59-62

 

3.      T.C MİLİ EĞİTİM BAKANLIĞI SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar), (2018). ANKARA

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İSTASYON TEKNİĞİ , ÖRNEĞİ VE FİKİRLERİ

İLKOKUL VE OKUL ÖNCESİ OYUN VE ETKİNLİKLER

ÖZ DEĞERLENDİRME-DEĞERLENDİRME ARAÇLARI