İLKOKUL VE OKUL ÖNCESİ OYUN VE ETKİNLİKLER
İLKOKUL VE OKUL ÖNCESİ OYUN VE
ETKİNLİKLER
Eğitsel Oyunlar
Özel Eğitim Oyunları
Okul Öncesi Oyunlar
İlkokul Oyunları
Araçsız Oyunlar
Bahçe Oyunları
Jimnastik Oyunları
Geleneksel Oyunlar
OYUNLAR
OYUN
NO: 1
OYUN
TÜRÜ: Açık Hava Oyunu
OYUNUN
ADI: İmdat Oyunu
OYUN
YERİ: Açık Hava Oyunu
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Tebeşir
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 7 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Karşı grubun kalesindekileri
kurtarıp kendi kalesine getirebilmek.
OYUNUN KAZANIMLARI:
1. Öğrencilerin bacak kaslarının gelişimine yardımcı olmak.
2. Yarışı ilk bitirme amacı olduğu için hızlı hareket etme ve başarı sağlamak
için çaba harcamak
3. Takım çalışması yapıldığından başarının arkadaşlarıyla beraber kazanılıp
paylaşıldığını öğrenmek.
Oyunun Kuralları
1. Oyuncular çizilen uzun çizgiden diğer grup oyuncularının yanına geçemezler
2. Sırayla her oyuncu kaptan olmak zorundadır.
3. Kaptanlar oyuncuların kaleye sırayla götürmek zorundadır.
4. Kaleye oyuncu getiren kaptan işi bitince kalenin yanında beklemek
zorundadır.
5. Kaptanın elini tutmadan hiçbir oyuncu yola çıkamaz.
6. Oyun bittiğinde en son kaptan olan oyuncu orta çizgiye basmak zorundadır.
Ceza
1. Kaptan oyuncuyu elinden tutmadan kaleye getirmek isterse ya da getirirse
2. Kaptanı beklemeden oyuncu yola çıkarsa süre değişmeden cezalı grup oyuna en
baştan başlar. Öğretmen aynı anda “kış-sonbahar; yaz-ilkbahar” diyerek iki
grubu birden
Eşit sayıdaki gruplar derin kolda tek sıra olurlar. Grupların 8-10 metre
ilerisine birer jimnastik minderi konur. Grupların önündeki oyunculara birer
top verilir. Verilen komutla beraber toplu oyuncular, mindere kadar top sürerek
ilerlerler. Minderin kenarına geldiklerinde topu havaya atar ve minderde düz
takla atarak topu yere düşmeden tutmaya çalışırlar. Topu tuttuktan sonra
dripling yaparak yerlerine gelirler. Bu sırada gruptakiler bacakları açık topu
beklemektedirler. Toplu oyuncu, açık bacaklar arasından en arkadaki oyuncuya
doğru hızla topu yuvarlar ve sıranın arkasına geçer. Top en arkaya geldiğinde,
bu kez baş üzerinden elden ele aktarılarak sıranın başındaki oyuncuya
gönderilir. Bu oyuncu topu alır ve oyunu devam ettirir. En az hata yapan ve
öncelikle bitiren grup galip ilân edilir.
Sınıf 2 eşit gruba ayrılır. 2 grup yan yana dururlar. 2 grubunda karşılarına
eşit mesafede dubalar konur. Her grubun karşısına gruptakilerin sayısının bir
fazlası kadar duba ve dubaların hepsi aynı renkte olup sadece en ilerdeki bir
duba farklı renktedir. Oyunu yönetenin komutuyla başlarlar topu sürerek
önündeki dubayı en ilerideki dubanın üstüne koyar ve diğer yönden dönerek gelir
topu sıradaki arkadaşına verir ve arka sıraya geçer. Dubaların hepsini erken
toplayan grup oyunu kazanır.
Başka yörelerde bu oyuna “Çelik çomak” derler. Bizim Gaziantep yöremizde ise
adı “Çelik değnektir. Çelik bir karış uzunluğunda bir ağaç dalıdır. Değnek ise
uzunluğu yarım metre ile bir metre arasında değişen ikinci bir ağaç dalıdır.
Çelik uzağa fırlatılması uygun dallardan seçilir. Her oyuncu oyuna beş on
çelikle katılır.
Oyun ilk oyuncunun değnekle çeliğe vuruşuyla başlar. Oyuncu, çubuğu ne kadar
öteye fırlatabilmişse o kadar başarılı olmuş demektir. Her atışta çeliği daha
öteye atabilen kazanır. Yerdeki çelik onun olur. Kaybeden yeni yeni bir çelik
koymak zorundadır.
Oyun böylece devam eder.
Öğrenciler 6-8 kişilik guruplara ayrılır, her grupta bir top vardır. Gruplar
kendi aralarında birer daire oluştururlar. Top öğrenciler arasında el
değiştirirken hızla daire etrafında koşmaya başlarlar. Oyunda çeşitli pas
şekilleri uygulanır.
Öğretmen çocuklara daha önce sirke gidip-gitmediklerini ya da televizyonda
izleyip-izlemediklerini sorar. Şimdi sizlerle bir sirk gösterisi yapacağız”
diyerek renkli çemberler ve ipleri çocuklara verir. “Bunlarla nasıl bir gösteri
düşünüyorsunuz?” diyerek çocukların bu araçları deneyerek, yeni figürler
oluşturmalarını bekler. (Çemberi ellerde, kolda, bacakta, belde, boyunda
çevirme; ipi yerde çevirerek üzerinde atlama vb.). Denemeler sonunda bir müzik
parçası eşliğinde gösteri gerçekleştirilir. Etkinliğin sonunda çocuklardan
gösteriyi değerlendirmeleri istenir.
söylenir. Öğrencilerden yönergeye göre aynı anda zıplamalarını istenir.
Öğrencilerin düzeyine göre oyuna “ön” ve “arka” ifadeleri eklenir ve böylece
öğrencilerin aynı şekilde öne ve arkaya da zıplamalarını istenir.
değişikliği bulmaya çalışmalarını isteyiniz. İlk bulan öğrenciyle de aynı
eylemi yaparak oyunu devam ettirmesini sağlayınız. Öğrencilerinizin düzeylerine
göre değişiklik sayısını arttırınız. Öğrencileri ikili gruplara ayırınız. Oyunu
karşılıklı olarak oynamalarını sağlayınız. Gruplardaki öğrencilerden yaptıkları
değişiklikleri sırayla bulmalarını isteyiniz. Oyunun üçüncü aşamasında bir ebe
belirleyiniz. Ebenin gözlerini kapatmasını veya çemberden/sınıftan çıkmasını
sağlayınız. Çemberde veya sınıfta iki öğrencinin yerini değiştiriniz. Ebeden
sınıfta yeri değişen öğrencileri bulmasını isteyiniz.
“İpli Kukla”
şarkısını birlikte söyleyiniz. Bu sırada şarkıda yer
alan hareketleri
de yaparak şarkıya eşlik ediniz.
Öğrencilerinizden
bir kukla olduklarını hayal etmelerini
isteyiniz.
Daha sonra hazırladığınız müziği açınız.
Öğrencilerinize,
müziğin ritmine uygun olarak bedenlerinin
sadece
sizin söylediğiniz bölümünü bir kukla gibi hareket
ettirmelerini
söyleyiniz. Örneğin, baş, dirsekler, dizler, eller,
omuzlar
vb. Daha sonra öğrencilerinize “Eller başta.” deyiniz ve ellerini
başlarına
götürmelerini/yaklaştırmalarını söyleyiniz. Bunun
gibi
“Eller dizlerde.”, “Eller belde.”, “Eller omuzlarda.” vb.
yönergeler
veriniz ve öğrencilerinizden ellerini vücutlarının
söylediğiniz
bölümlerine yaklaştırmalarını/dokunmalarını
isteyiniz.
Daha sonra öğrencilerinize “Eller burunda. ” Eller ağızda.” Ve “Eller
gözlerde.” Dediğinizde ise ellerini ağız, burun
ve gözlerine kesinlikle
yaklaştırmamaları
ve hareketsiz kalmaları gerektiğini söyleyiniz.
Yönergeleri
karışık şekilde söyleyerek öğrencilerinizin uygun
hareketler yapıp yapmadıklarını gözlemleyiniz.
Kara: Bir elle düz bir çizgi.
Su: Bir elle eğri çizgi.
Hava: İki elle çember çizilerek belirlenebilir.
Öğretmen bu işaretlerden birini yapar., bir öğrencinin adını söyler. O öğrenci
orada yaşayan bir hayvanın adını söyleyecektir. Doğru söylerse başka bir
arkadaşına aynı şekilde soru sorar. Yanlışsa veya bilemezse öğretmen başka bir
öğrencinin adını söyler.
AÇIKLAMA:
Alana tebeşirle uzun bir çizgi çizilir çizginin
sağına ve soluna 8-10 m uzaklığına eşit uzaklıklarla 2 kale çizilir. Oyuncular
çizginin iki kenarına iki grup halinde kalelerini görecek şekilde sıralanırlar.
Gruplardan birer kaptan seçilip kaleye konulur. Oyun başlayınca kaptanlar kendi
kümelerine gidip en baştaki oyuncuyu elinden tutup kaleye getirir. Kaleye yeni
katılan kaptan olur. Eski kaptan işi bitince kalenin yanında bekler. Yeni
kaptan kendi grubuna gider sıradaki bir kişiyi daha elinden tutup kaleye
getirir. Kaleye yeni gelen oyuncu kaptan olur oda aynı işlemi tekrarlar. Bu
sırada kaleye gitmek için sırada bekleyen oyuncular imdat diye bağırır. Grup
kalesine gruptaki tüm oyuncular gelince oyun biter. En son kaptan olan oyuncu
oyunun bittiğini belirtmek için ortadaki uzun çizgiye basar. Hangi takım daha
hızlı grup kalesine dolarsa oyunu o grup kazanır.
DEĞERLENDİRME:
Her öğrencinin oyunda etkin olması yeterlidir.
ÖNERİLER:
Oyuncular
birbirlerinin elinden tutarken dengelerini kaybetmemeye dikkat etmelidir.
OYUN
NO: 2
OYUN
TÜRÜ: Araçsız Oyun
OYUNUN
ADI: Kelime Oyunu
OYUN
YERİ: Sınıf
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Yok
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Verilen zaman içerisinde
kelime üretebilmek.
OYUNUN KAZANIMLARI: Çocukların
kelime dağarcığını zenginleştirmek.
AÇIKLAMA:
Çocuklar çember oluşturur. Yönlendiren rastgele
birini seçer ve bir kelime söylemesini ister. Ardından sırasıyla çocuklar
söylenen kelimenin son harfinden kelimeler türeterek oyunun devamı sağlanır.
Eğer çocuk 10 saniyede bir kelime türetemezse elenir. Oyun tek kişi kalana
kadar devam eder.
DEĞERLENDİRME:
Her öğrencinin türettiği kelime sayısına göre
derecelendirme yapılır.
ÖNERİLER:
Çocukların argo kelimeler kullanmamalarına
dikkat edilir.
OYUN
NO: 3
OYUN
TÜRÜ: Atletizm Oyunu
OYUNUN
ADI: Top Altından Takla
OYUN
YERİ: Spor Salonu- Okul Bahçesi
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Jimnastik
minderi ve Top
OYUNUN
SÜRESİ: 3-4 tekrar
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: EL, KOL, Vücut Koordinasyonu, Top Hakimiyeti ve
Çeviklik
AÇIKLAMA:
ÖNERİLER:
Takla
atarken sırtı incitmemeye dikkat edilmeli gerekirse oyun öncesinde ısınma
egzersizleri yapılmalı.
OYUN
NO: 4
OYUN
TÜRÜ: Bahçe Oyunu
OYUNUN
ADI: Mevsimler Oyunu
OYUN
YERİ: Bahçe
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Hentbol Topu
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 7 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Vurulmadan karşı grubun
köşesine geçebilmek.
OYUNUN KAZANIMLARI: Oyuncuların çeviklik ve karar vermeyi
geliştirebilme
AÇIKLAMA:
Oyuncular “ilkbahar” “yaz” “sonbahar” “kış”
mevsimlerini alarak dört eşit gruba ayrılırlar. Her grup kendileri için
belirlenen bir köşeye giderler her grup kendi arasında birer oyuncu seçer ve
ortaya gönderir. Bu seçilenlerin görevi grupların ve değişimi sırasında kendi
grup oyuncularının dışındaki oyuncuları vurmak ve onları kendi gruplarına
katmaktır. Öğretmen ilkbahar-kış- derse iki grup oyuncuları birbirlerinin
köşesine vurulmadan gitmeye çalışırlar. Köşe değiştirirken vurulan oyuncular
takımına (-) sayı kazandırır. En az (-) sayı alan gruplar sırasıyla 1-2-3-4
olur veya vurulan oyuncular vuran oyuncunun grubuna geçer, en çok oyuncu
avlayan takım oyunu kazanır.
Öğretmen aynı anda
“kış-sonbahar; yaz-ilkbahar” diyerek iki grubu birden
DEĞERLENDİRME:
Her öğrencinin oyunda etkin olması yeterlidir.
ÖNERİLER:
Oyuncular birbirlerinin yüz ve kafa gibi
hassas bölgelerine vurmamalarına dikkat etmelidir.
OYUN
NO: 5
OYUN
TÜRÜ: Basketbol Oyunu
OYUNUN
ADI: Top Sürerek Dubaları Toplama Oyunu
OYUN
YERİ: Spor Salonu
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Basketbol
Topu ve Duba
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Dikkat, top sürmeyi geliştirme, koordinasyon ve
motivasyon sağlama.
AÇIKLAMA:
ÖNERİLER:
Topu
sürerken parmakları incitmeden sürmeye özen göstermeli.
OYUN
NO: 6
OYUN
TÜRÜ: DENGE OYUNU
OYUNUN
ADI: Zıp Zıp Çuval Oyunu
OYUN
YERİ: Bahçe veya Salon
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Çuval
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 7 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Çuvalla hızlı bir dengeli
bir şekilde zıplamak.
OYUNUN KAZANIMLARI: Çuval
içinde zıplayarak denge ve hakimiyet kurulması sağlanır.
AÇIKLAMA: Sınıf iki gruba ayrılır. Gruplar arka arkaya tek
sıra olurlar. Her gruba bir çuval verilir. Uygun mesafe belirlenir. Öndeki
çocuklar çuvalı giyer ve komut ile belirlenen mesafeye zıplayarak giderler.
Çizgiyi geçince çuvallar çıkarılır, çuvallar elde koşarak grubun yanına gelinir
ve ikinci oyunculara verilir. İkinci oyuncular da yine aynı hareketi yaparlar.
Oyun böyle devam eder. Önce bitiren grup oyunu kazanır.
DEĞERLENDİRME:
Her öğrencinin çuvalla parkuru tamamlaması sağlanır.
ÖNERİLER:
Oyuncular
rahat ve esnek spor kıyafetleri giymeli ve dizlik ve kask gibi koruma
ekipmanları takmaya dikkat etmeli.
OYUN
NO: 7
OYUN
TÜRÜ: Geleneksel Oyun
OYUNUN
ADI: Çelik Çomak
OYUN
YERİ: Bahçe
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: 5-10 tane uzun
ve kısa değnek
OYUNUN
SÜRESİ: Kaybeden yeni bir çelik
koymak zorundadır oyun bu şekilde devam eder. Oyun istenilen süre kadar devam
eder. İstenilen vakitte sonlanabilir.
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: El, kol ve vücut koordinasyonu
sağlamak. Beraber oynamayı, dikkati ve refleksi geliştirmek.
AÇIKLAMA:
ÖNERİLER:
Oyuncular
değneği fırlatırken kendi vücuduna veya diğer oyunculara doğru fırlatmamaya
özen göstermelidirler yoksa kendilerine veya diğer oyunculara zarar
verebilirler.
OYUN
NO: 8
OYUN
TÜRÜ: Hentbol Oyunu
OYUNUN
ADI: Dairede Paslaş
OYUN
YERİ: Spor Salonu
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Hentbol
Topu
OYUNUN
SÜRESİ: 23 Tekrar
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Hentbol oyununa hazırlayıcı amaca uygun oyunlarla ön
hazırlık yada pekiştirmeyi geliştirebilme
OYUNUN KAZANIMLARI: Hız
ve çeviklik ve mücadele ruhu kazanır.
AÇIKLAMA:
Oyun gruplar arasında
yarışma şekline de dönüştürülebilir. Turu ilk tamamlayan grup puan alır. Belli
tekrarlar sonunda fazla puan alan grup oyunu kazanır.
ÖNERİLER:
Paslaşırken
topu grup arkadaşının yüzüne veya diğer uzuvlarına vurmamaya koşarken de oyun
arkadaşına çarpmamaya dikkat edilmeli.
OYUN
NO: 9
OYUN
TÜRÜ: İp Atlama Oyunları
OYUNUN
ADI: Laleli Oyunu
OYUN
YERİ: Bahçe veya Salon
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Atlama İpi
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 7 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Tekerlemeyi söyleyerek ip
atlamak.
OYUNUN KAZANIMLARI: İp
üzerinden atlayarak denge ve hakimiyeti geliştirir.
AÇIKLAMA: İki çocuk karşılıklı olarak ipin ucundan tutarak
çeviriler. Sıra ile öğrenciler ipten atlamaya çalışırlar. İp atlarken aşağıdaki
tekerlemeleri söylerler.
Laleli bir,
içeriye gir
Laleli iki,
ormandaki tilki
Laleli üç, üç
kardeşler
Leleli dört,
eteğinini ört
Leleli beş, beş
kardeşler
Leleli altı
altınımı çaldı
Leleli yedi,
yemeğimi yedi
Leleli sekiz
seksek olup gitti
Leleli dokuz
doktor olup çıktı
DEĞERLENDİRME:
Tekerlemeyi bitirene kadar takılmadan ipten atlayan
öğrenciler oyunu kazanır.
ÖNERİLER:
Oyunu
oynayacağımız yer düşme tehlikelerine karşın toprak gibi yumuşak bir zeminde
olmalıdır.
OYUN
NO: 10
OYUN
TÜRÜ: Jimnastik Oyunu
OYUNUN
ADI: Sirk Oluşturma Oyunu
OYUN
YERİ: Bahçe veya Salon
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Renkli Çemberler ve İp
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 7 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Çemberlerle vücudun farklı
bölgelerinde jimnastik hareketleri veya figürleri yapmak. İki kişinin ipi
çevirmesiyle de ipin üzerinden atlamak.
OYUNUN KAZANIMLARI: Çemberlerle jimnastik hareketleri yaparak vücudun farklı
bölgelerinde esneklik ve hakimiyeti sağlar, ip üzerinden atlanarak ise denge
sağlanır
AÇIKLAMA:
DEĞERLENDİRME:
Çemberi vücudunun en az iki yerinde çevirebilen ve
ipten takılmadan atlayan öğrenciler oyunu kazanır.
ÖNERİLER:
Oyunun
oynandığı zeminin toprak olması daha güvenli olacaktır.
OYUN
NO: 11
OYUN
TÜRÜ: Koordinasyon Parkuru Oyunu
OYUNUN
ADI: İstasyonlarla Parkur Geçme
OYUN
YERİ: Spor Salonu
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Hentbol Topu, Parkur Hunileri, Takla
Minderi, Top Kasası
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 7 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Açıklanan
talimatları uygulayarak koordinasyon parkurlarını geçebilmek.
OYUNUN KAZANIMLARI: Hazırlanan
Parkurları Açıklanan Talimatlarla Uygulayarak Çabukluk, Hız, Esneklik, Denge,
Koordinasyon ve Sıçrama Gibi Becerileri Parkurlarda Yapılan Hareketlerle
Zenginleştirmek.
AÇIKLAMA:
İstasyon 1: Öne takla (Her türlü olabilir). Öğrenciler koşarak minderler
üzerinde takla atmaya çalışır.
İstasyon 2: Kendi etrafında 360 derece dönüş. Belirlenen çember içerisinde öğrenciler
koşmaya başlayıp bu alan içerisinde bitirirler.
İstasyon 3: kızlar için 30 cm erkekler için 40 cm
yüksekliğindeki ve koşu yönüne paralel olan engelin önce üzerinden sıçranır
İstasyon 4: Engelden sıçramadan sonra engellerin altından
geçilip sekiz şeklindeki hareketini bitirerek istasyon tamamlanır.
İstasyon 5: Kasa içindeki sağlık topları birer-birer diğer
kasaya taşınır. Topların taşınmasında belli bir sıra yoktur. Taşınan tüm toplar
istasyon sonunda mutlaka kasanın içinde bulunmak zorundadır.
İstasyon 6: Kasa içinden alınan bir hentbol topu ile yüzü ve
vücudu duvara dönük olarak üç atış yapılır, her atışın geçerli olması için
yapılan atışın, atış çizgisinden 3 metre uzaklıktaki ve 1,5 metre yükseklikteki
duvarda bulunan çizginin üzerinde olması gerekmektedir. Atış sırasında adayın
ayağının tamamı çizgiyi geçemez. Kaçan top yakalanıp devam edileceği gibi
kasadan yeni bir top alınarak da atışlar tamamlanabilir. Ancak, son
atışın yapıldığı top kesinlikle kasanın içine konulmalıdır. Kasanın içine girip
çıkan top, koyuldu sayılırken; kasanın kenarına çarpıp çıkan top kasaya koyuldu
sayılmaz ve kesinlikle yakalanıp kasaya konulmalıdır.
İstasyon 7: 30 cm. yüksekliğinde ve 1 metre genişliğindeki jimnastik
sırasının üzerinden sağına ve soluna toplamda beş kez çift ayak sıçrama
yapılır.
İstasyon 8: Otomobil lastikleriyle döşenmiş yolda lastiklerin
içine tek ayakla basarak yolu geçme.
İstasyon 9: Koşarak zikzak çizme. Beş engel
arasından zikzak hareketi yapılır. Engeller boyunca zikzak yapıp engeller
aşılır.
İstasyon 10: Aday 30 cm (birinci basamak) ve 40 cm (ikinci
basamak) sprint koşularında huni etrafını dolaşmak zorundadır. Parkuru 30
saniye içerisinde bitiren bir sonraki parkura geçer ve parkurları tamamlar.
DEĞERLENDİRME:
İstasyonların listelendiği ve adı, soyadı, tarih vb.
bilgilerin yazıldığı bir değerlendirme kağıdını her öğrenci parkuru uygularken
doldurulur ve ona göre değerlendirme yapılır.
ÖNERİLER:
Parkurları uygulamadan önce her öğrenci spor
kıyafetlerini giymiş olmalı, kask ve dizlik gibi koruma ekipmanlarını takmış
olmalıdır.
OYUN
NO: 12
OYUN
TÜRÜ: Müzikli Oyun
OYUNUN
ADI: Dedemin Bahçesi Oyunu
OYUN
YERİ: Bahçe veya Salon
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Yok
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 7 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Şarkıda geçen yönergeyi
şarkıyla beraber uygulamak.
OYUNUN KAZANIMLARI: Çuval
içinde zıplayarak denge ve hakimiyet kurulması sağlanır.
AÇIKLAMA: Öğrenciler el ele tutuşarak bir daire oluştururlar.
Oyunun tekerlemesini hep bir ağızdan söylerler. Tekerleme söylenirken
hareketleri de yapılır.
Dedemin
bahçesinde koyunları var.
Otur dersem
oturur (hep birlikte yere çömelirler)
Kalk dersem
kalkar (ayağa kalkılır)
Büzül dersem
büzülür (halkanın ortasına doğru ilerleyerek daire küçültülür)
Açıl dersem
açılır (geriye doğru çekilerek daire büyültülür)
Sevin dersem
sevinir (öğrenciler gülerler)
Üzül dersem
üzülür (ağlama taklidi yaparlar)
Aslan geliyor kaplan
geliyor tıpppp
Tıp sözünü duyar
duymaz hareketsiz kalırlar. Hareket etmemek ses çıkarmamak ve gülmemek
gerekmektedir.
DEĞERLENDİRME:
Her öğrencinin etkinlikteki yönergeyi
uygulayabilmesi değerlendirme için yeterlidir.
ÖNERİLER:
Bu
oyun için herhangi bir önlem veya öneri yoktur. Oyunun keyfini çıkarmaları
yeterlidir.
OYUN
NO: 13
OYUN
TÜRÜ: Serbest Oyun
OYUNUN
ADI: Topu Karşı Alandan Çıkarma
OYUN
YERİ: Bahçe veya Spor Salonu
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Sağlık Topu ve
Hentbol Topu
OYUNUN
SÜRESİ: 2-3 Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: İsabetli atışı geliştirme, beraber oynamayı,
grup çalışmasını, dikkati ve refleksi geliştirme. El, kol ve göz koordinasyonu
sağlama ve top kontrollerini geliştirme.
AÇIKLAMA:
Öğrenciler iki grup olur ve dikdörtgen şeklindeki
oyun alanını ortadan bölen çizginin iki yanında yer alırlar. Orta çizginin
orta noktasına bir sağlık topu konur. Başlama komutuyla öğrenciler ellerindeki
toplarla sağlık topunu, rakip alamın çizgilerinden dışarı çıkarmaya
çalışırlar. Belirli tekrarlar sonucu karşı alandan fazla top çıkaran grup,
yarışı kazanır.
ÖNERİLER:
Sağlık
topunu isabet etmeye çalışırken rakip takımın oyuncularına vurmamaya dikkat
edilmelidir.
OYUN
NO: 14
OYUN
TÜRÜ: Sınıf İçi Oyunu
OYUNUN
ADI: Acı Tatlı Oyunu
OYUN
YERİ: Sınıf İçi
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Standart Sınıf Ortamı
OYUNUN
SÜRESİ: 5-10 Tekrar
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Jest ve mimikleri kullanarak
farklı tatları ifade etmek.
OYUNUN KAZANIMLARI: Çocuklar jest ve mimiklerini daha aktif kullanır.
AÇIKLAMA:
Çocuklar sıra biçiminde yan yana dizilirler.
Öğretmen karşılarına geçer acı, tatlı, ekşi vb. tat bildiren sözcükler söyler.
Öğretmen acı deyince öğrenciler ağızlarını elleriyle yelpazeleyerek ağızlarının
yandığını anlatmaya çalışır. Ekşi denilince çocuklar yüzünü buruşturup limon
yemiş gibi jest ve mimikler yapar. Tatlı deyince tatlı yemiş gibi damak
şaklatıp gülümserler.
DEĞERLENDİRME:
Her öğrencinin etkinliğe aktif katılımı değerlendirme için yeterlidir.
ÖNERİLER:
Öğrenmen değerlendirme yapmak ve her öğrencinin katılımından
emin olmak için her öğrenciyi görebilecek bir noktada pozisyon almalıdır.
OYUN
NO: 15
OYUN
TÜRÜ: İşitme Oyunları
OYUNUN
ADI: Dinle, Yap
OYUN
YERİ: Spor Salonu veya Açık Alan
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Tebeşir,
Boya, Renkli Bant Vb.
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6-9 Yaş
OYUNUN
AMACI: Söylenen yönergeyi doğru
işiterek uygulamak.
OYUNUN KAZANIMLARI: Dikkatini
dinlediğine yoğunlaştırır. Verilen yönergelere uygun hareket eder
AÇIKLAMA:
Sınıfta, spor
salonunda veya açık alanda öğrencilerin ayakta çember olabilmeleri için
durmaları gereken yerler tebeşir, boya, renkli bant vb. materyal ile
belirlenir. Öğrencilerle birlikte ayakta çember oluşturulur. Öğrencilere “sağ”
dediğinizde aynı anda tüm öğrencilerinizin sağa doğru bir adım zıplamalarını
istenir. Aynı etkinlik öğrencilerin düzeyine göre birkaç kez tekrarlanır. Daha
sonra “sol” dediğinizde aynı anda tüm öğrencilerin sola doğru bir adım
zıplamaları istenir. Aynı şekilde bu etkinlik de birkaç kez tekrarlanır.
Sonraki aşamada “sağ” ve “sol” ifadeleri karışık bir şekilde
DEĞERLENDİRME:
Oyunu tamamladıktan sonra öğrencilerinizden oyunda
hissettiklerini ve öğrendiklerini ifade etmelerini isteyiniz
ÖNERİLER:
Öğrenciler bedensel yönergeleri uygularken düşüp
yaralanmamaya dikkat etmelidir.
OYUN
NO: 16
OYUN
TÜRÜ: Görsel Oyunlar
OYUNUN
ADI: Değişiklik Var!
OYUN
YERİ: Spor Salonu veya Açık Alan
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Köşelere
konulmak üzere mevsimlerin yazılı olduğu kâğıtlar veya görseller
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6-9 Yaş
OYUNUN
AMACI: Yapılan görsel
değişiklikleri bulmaya çalımak.
OYUNUN KAZANIMLARI: Dikkatini
yoğunlaştırır. Değişiklikleri fark eder.
AÇIKLAMA:
Öğrencilerle
birlikte çember oluşturunuz. Öğrencilerden gözlerini kapatmalarını veya size
sırtlarını dönmelerini isteyiniz. Üstünüzde bir değişiklik yapınız.
Öğrencilerden aynı anda gözlerini açarak yaptığınız
DEĞERLENDİRME:
Oyunu tamamladıktan sonra öğrencilerinizden oyunda
hissettiklerini ve öğrendiklerini ifade etmelerini isteyiniz.
ÖNERİLER:
Bu uygulamayı bir kukla veya başka bir nesneyle de
yapabilirsiniz.
OYUN
NO: 17
OYUN
TÜRÜ: Bedensel Oyunlar
OYUNUN
ADI: Kuklalar Dans Ediyor!
OYUN
YERİ: Spor Salonu veya Açık Alan
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Köşelere
konulmak üzere mevsimlerin yazılı olduğu kâğıtlar veya görseller
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6-9 Yaş
OYUNUN
AMACI: Söylenen bedensel
yönergeleri uygulamak.
OYUNUN KAZANIMLARI: Bedeniyle
ilgili farkındalık geliştirir. Verilen yönergelere uygun hareket eder. Kurallara
uygun hareket eder.
AÇIKLAMA: Öğrencilerinizle
birlikte ayakta çember oluşturunuz.
DEĞERLENDİRME:
Öğrencilerinizle, elleriyle burun, ağız ve göz
kısmına dokunmamaları gerektiği hakkında konuşunuz ve öğrencilerinizin bu
konuyla ilgili kendilerini ifade etmelerini sağlayınız.
ÖNERİLER:
Özellikle “burun”, “ağız” ve “göz” konusunda
öğrencilerinizin yönergelere uygun hareket etmeleri gerektiğini ve sağlığımız
için vücutlarının bu bölümlerine elleriyle dokunmamaları gerektiğini hatırlatınız.
OYUN
NO: 18
OYUN
TÜRÜ: Zihinsel Oyunlar
OYUNUN
ADI: Hayvanlar
OYUN
YERİ: Spor Salonu veya Açık Alan
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Yok
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6-9 Yaş
OYUNUN
AMACI: Hayvanları yaşadıkları yere
göre sınıflamak.
OYUNUN KAZANIMLARI: Zihnindeki
canlı veya cansız varlıkları sınıflayabilme.
AÇIKLAMA: Öğretmen eliyle hava, su veya kara işareti yapar.
DEĞERLENDİRME:
Oyunda rekabet olmadığından, sözlü bir dikkat ve
zihin oyunu olduğundan öğrencilerin katılımları yeterlidir.
ÖNERİLER:
Aynı oyun kara, hava ve deniz taşıt araçları konu
edilerek de oynanabilir.
OYUN
NO: 19
OYUN
TÜRÜ: Voleybol Oyunu
OYUNUN
ADI: Düzgün Pas At Oyunu
OYUN
YERİ: Spor Salonu
OYUN
ARAÇ VE GEREÇLERİ: Voleybol Topu
OYUNUN
SÜRESİ: Uygulama Süresi
OYUNCU
SAYISI: Sınıf Mevcudu
OYUNUN
SEVİYESİ: 6 Yaş ve Üstü
OYUNUN
AMACI: Elenmeden açıklamada
anlatıldığı gibi doğru pas verebilmek.
OYUNUN KAZANIMLARI: Vücutsal dengeyi sağlama, doğru pas verebilme, dikkat,
koordinasyon, grupça oynayabilme.
AÇIKLAMA:
Sınıf iki gruba ayrılır. Gruplar karşılıklı olarak
dizilirler. İki grubun tam ortasında , sağında ve solunda çizgilerden oluşan sınırın dışına çıkamazlar. Oyunu yönlendirenin
komutuyla paslaşmaya başlarlar. Pası düzgün atan grubun arkasına geçer.
Sırasıyla herkes pas atar. Pası kısa atan , sert atan ,sınırın dışına atan kişi
oyundan elenir. Pas çok alçaktan veya çok yüksekten atılmayacak. Paslar oyunun
sınırları içerisinde olacak. Oyun tek kişi kalıncaya kadar veya hangi grup daha
erken oyuncu eleyerek bitirinceye kadar devam eder.
DEĞERLENDİRME:
Doğru pas atarak tüm oyuncuları eleyerek oyunda tek
kişi kalan oyunu kazanır.
ÖNERİLER:
Pas atarken sert değil de düzgün atılmalı ve kasıtlı
kötü pas atılmamalı.
Yorumlar
Yorum Gönder